Proljetni umor

Ponekad, i uz dovoljno kvalitetnog sna, osjećamo da nismo “u formi” i da nam je smanjena radna sposobnost. Takve smetnje počinju istekom zime i traju do pojave prvog obilnog i jeftinog voća i povrća krajem proljeća. Uzrok im je nedostatak vitamina C, koji organizam, zbog jednolične prehrane zimi, nije dobivao u dovoljnim količinama. Zbog manjka vitamina C je smanjena iskorištenost kisika u stanicama i tkivima, a uz to dolazi i do slabljenja imunoloških snaga organizma, pa on lakše obolijeva.

Proljetni umor obilježen je vrlo brzim zamaranjem, manjkom koncentracije, stalnim zijevanjem i potrebom spavanja tijekom dana. Smetnje nestaju ubrzo nakon unosa namirnica koje sadrže veće količine vitamina C. Stoga cijele zime i u proljeće treba trošiti što više voća i povrća jer je iskoristivost i učinkovitost vitamina C iz prirodnih izvora bolja nego iz onih umjetnih.

Uputno je na spavanje ići nešto ranije nego obično. Ujutro odmah ustanite i budite aktivni. Vježbajte najmanje pet minuta uz otvoren prozor, u trenirci. Tuširajte se naizmjence toplom i hladnom vodom, tako da hladna bude posljednja. Nakon toga se dobro istrljajte ručnikom, od periferije prema srcu. Doručkujte bez žurbe. Navečer pomaže topla kupka s eteričnim uljima koja potiču mijenu tvari, krvotok i smiruju.

Tijekom dana budite tjelesno aktivni najmanje 30 minuta, trčite, hodajte, plivajte i slično. Uza sve nabrojeno, neophodno je popiti najmanje 1,5 litru vode na dan, jer voda podiže osjećaj tjelesne snage i regulira probavu, čime se smanjuje i osjećaj umora.

 

Proljetni umor

 

Godišnji odmor i putovanja

Prije odlaska na duži put treba obratiti pažnju na nekoliko važnih preporuka. Prema nekim pokazateljima, oko 30% prometnih nezgoda uzrokovano je premorom vozača. Čovjek može nekoliko
sekundi zaspati za volanom, a da to uopće ne primijeti. Spavanje mogu prouzročiti i dosada i pušenje. Umor usporava reflekse. Zato na put krenite odmorni. Dobro je prije puta nekoliko sati odspavati. Ne vozite dugo bez odmora. Putovati noću? Da, opet ako ste odmorni i ako vam noćna vožnja ne smeta. Nikako nemojte ići na put nakon napornog radnog rada,
a da prije niste nekoliko sati odspavali. Ako osjetite umor, stanite, izađite iz auta, protegnite se i razgibajte. Ako ni to ne pomogne, zaustavite se na odmorištu i odspavajte kraće vrijeme. Budnim vas neće održati crna kava. Više ćete energije dobiti prirodnim voćnim sokom (limunadom). Pri velikim vrućinama vozači često, iako je zabranjeno, posegnu za hladnim pivom, koje će u prvi trenutak osvježiti, ali će ubrzo početi djelovati uspavljujuće. Sva su alkoholna pića strogo zabranjena.

Prije puta obrok mora biti lagan. Nemojte se prejesti jer će doći do pospanosti. Lagano jedite i putem do dolaska na odredište. Važno je da pijete dovoljno tekućine, vode, čaja ili prirodnog voćnog soka. Slatki i gazirani napici ne gase žeđ, već je potiču.

Najmanje svaka dva sata stanite i razgibajte se. Time ćete potaknuti cirkulaciju i osvježiti se. Tijekom vožnje preporuča se slušanje živahne glazbe. Nježna i uspavljujuća nije vam potrebna, pogotovo u noćnoj vožnji.

Nikotin tijekom vožnje smanjuje reflekse. On dovodi do stezanja krvnih žila pa mozak, kao i drugi organi, dobiva premalo kisika. Dvije popušene cigarete u zatvorenom autu udvostručavaju vrijeme vozačevih reakcija. Cigarete zamijenite osvježavajućim bombonima ili stanite i popušite vani, na otvorenom.

Ako ste skloni mučnini, vjerojatno već znate koja vam hrana prije puta škodi. Sjedite kraj vozača i nemojte gledati objekte koji kraj auta “prolaze”. Nije dobro gledati unatrag ni čitati, jer papir “titra” pred očima. Pomaže osvježavajući bombon ili suhi keks. Ako se uzimaju tablete protiv mučnine, činimo to u određeno vrijeme prije puta. Ako je mučnina već prisutna, tableta ne pomaže.

Ako putem u vozilu imate upaljenu klimu, temperaturu puhanja namjestite na svega nekoliko stupnjeva niže od vanjske. Kada se u vožnji smirite nakon fizičkih poslova koji su putu prethodili, kao što je slaganje stvari u vozilo, ta će vam temperatura biti ugodna. Nemojte pretjerati jer vam putovanje može započeti prehladom, “ukočenjem” vrata ili nečim sličnim. Isto tako, pripazite da vam bilo koji oblik puhanja ne ide izravno u oči, jer i one mogu upalno reagirati. Da biste spriječili isušivanje oka tijekom vožnje, možete si pomoći kapima koje se nazivaju “umjetne suze”. One su prozirne, da ne bi umanjile oštrinu vida, i sluzave, da podmažu oko i spriječe njegovo sušenje.

Podsjećamo da je prije puta, naročito ako odlazite u manje mjesto ili na “pusti otok”, preporučljivo obaviti stomatološki pregled, kako vam bezazlena, ali neugodna zubobolja ne bi pokvarila godišnji odmor.

Godišnji odmor i putovanja

S djecom na put

Putovanje s djecom, pogotovo onom malom, nikako nije bezgranično veselje – niti za roditelje, niti za suputnike. Djeca su na putu zahtjevna, uzbuđena, nemirna, radoznala i roditelji se trebaju naoružati strpljenjem da putovanje prođe bez problema.

Dobra je preporuka da dijete prije putovanja treba otići ranije spavati. Sve stvari trebaju biti spremljene i ujutro treba ostati dovoljno vremena za miran doručak. Ako putujete automobilom, u njega složite stvari tako da vam one koje će na putu biti potrebne djetetu ili vama budu na vrhu.

Djeca u automobilu sjede na stražnjem sjedalu, najbolje u desnom kutu, u svojoj stolici. Ako je dijete malo, dobro je da jedan roditelj sjedi pored njega. Nikako nemojte, ni na kratko, posjesti dijete na prednje sjedalo, suvozaču u krilo. To je mjesto za dijete naročito zabranjeno ako imate suvozačev zračni jastuk, koji u slučaju aktiviranja može zagušiti dijete. Ako je dijete preraslo svoju stolicu, poželjno je da netko sjedi kraj njega. Dobro je sobom uzeti dekicu i jastučić, jer neka djeca gotovo cijeli put prespavaju.
Dok je budno, dijete traži zabavu. Nemojte zaboraviti uzeti dudu i njegovu najdražu igračku, a imajte spremno i nekoliko drugih – kada se jedne zasiti, dajte mu drugu. Osnovno je pravilo da zabava djeteta ne smije ugrožavati vozača i vožnju. Pištaljka ili balon sigurno nisu najbolji izbor. U autu su članovi obitelji na okupu neko vrijeme, i to iskoristite za druženje. Pričajte mu ili ga pitajte da ono vama priča. I pjevanje ne bi trebalo smetati.

Tijekom putovanja treba češće stati, razgibati se, protegnuti ili s djecom rastrčati.

Kada je riječ o hrani, treba znati da je ona djeci više potrebna za “pod zub” nego za želudac. Neka djeca ne prestaju grickati cijelim putem. Neku treba na silu hraniti. Pri tome nemojte pretjerivati jer će dijete samo reći kad je gladno. Malo dijete lako je nahraniti. Putem možete pripremiti bočicu s mlijekom koju će vam rado podgrijati u svakom restoranu. Najmanje problema imaju majke koje doje. Većoj djeci treba putem dati hranu koja se ne mrvi, nije masna ili sočna. Posljedice takvog obroka brzo će se vidjeti na djetetu i svim suputnicima. Najbolja je suha hrana i voće koje nije pretjerano sočno. Za veće obroke uputno je stati i na miru ih obaviti.
Za piće su najprikladniji sokovi u tetrapaku ili slabo zaslađen čaj koji možete staviti u termos bocu.
Da bi spriječili mučninu i povraćanje djeteta, iskusni vozači autobusa preporučaju da dijete prvih sat vremena vožnje ništa ne jede. O davanju tableta protiv mučnine djetetu posavjetujte se s liječnikom ili ljekarnikom.
Od ostalih neophodnih stvari, ne smijemo zaboraviti vlažne maramice za brisanje ruku prije jela, toaletni papir, papirnate ručnike, najlonske vrećice za otpatke. Za malu djecu trebaju još rezervna duda i bočica, pelene za jednokratnu uporabu i možda “tuta” ako je dijete samo tako naučilo obavljati nuždu.
Da biste spriječili pojavu nekih oboljenja, prije puta dobro je dijete odvesti liječniku ili ga moliti za preporuku što je od lijekova dobro uzeti sa sobom. Uz moguće lijekove koje dijete uzima, dobro je uzeti tablete protiv bolova, povišene temperature (čepići su prikladniji), masti i kreme protiv opeklina, sredstva protiv uboda komaraca i alergija, nešto sterilnih gaza, koji zavoj, blaži dezinficijens za rane i toplomjer.

Na putu i tijekom boravka na odredištu treba nastojati da se ritam djeteta što manje promijeni, naročito u hranjenju i spavanju. Hranu prilagodite djetetu, jer često hrana za odrasle nije i za djecu.

Na plaži se dijete mora igrati igračkama. Ulazak u more, pogotovo prvi put, ne smije biti trauma. Pustite da samo za to pokaže želju. Najbolje je da se kanticom i lopaticom, za početak, igra u plićaku. Pri tome treba paziti da nije izloženo suncu, radi čega mora imati šeširić i laganu pamučnu majicu koja štiti ramena, prsa i leđa. Sunčanje počinje sa svega 4-5 minuta prvi dan, a onda se povećava svaki dan za 2-3 minute. Neophodno je dijete namazati kremom za sunčanje s visokim zaštitnim faktorom, više puta na dan. Dijete stalno imajte pred očima jer se u gužvi začas može izgubiti. Ako još nije proplivalo, neophodan je dodatni oprez.

 

s djecom na put

Putovanje zrakoplovom

Putovanje zrakoplovom ima neke svoje osobitosti. Tijelo je izloženo okolišnim i fiziološkim stresovima u koje spadaju sniženi barometarski tlak i parcijalni tlak kisika, neprekidna izloženost buci, vibracijama i turbulenciji, promjenama zračne cirkulacije, promjenama temperature okoline, niskoj vlažnosti zraka u prostoru za putnike, promjenama ritmova budnosti i spavanja i neprekidnom mirovanju kod dužeg leta.

Usprkos nabrojenome, putovanje zrakoplovom najbrže je i najsigurnije. Zdravstvene smetnje zbog leta javljaju se uglavnom kod osoba koje već imaju neku bolest. Prije takvoga puta, s liječnikom se svakako trebaju posavjetovati plućni i kardiovaskularni bolesnici, osobe koje su kratko prije puta imale opsežniji operativni zahvat, osobe s problemima s ušima, oni koji imaju tešku anemiju i žene u visokoj trudnoći. Svi putnici koji redovito uzimaju lijekove trebaju ih staviti u ručnu prtljagu i imati uza se. To se posebno odnosi na dijabetičare i srčane bolesnike. Mala djeca i dojenčad, ako su zdravi, let podnose bolje od drugih načina putovanja.

Protiv mučnine u zrakoplovu pomaže čvrsto zategnut pojas jer, što se tijelo manje kreće, to je bolje. Najmirnije je sjedalo odmah iza krila, ne uz prozor. Bolje je oči držati zatvorene ili se nečim zabavljati, nego gledati van i disati polako. Tijekom leta nije dobro pušiti (neke kompanije to dopuštaju), piti kavu, alkoholna pića i rabiti jake parfeme. Na put je dobro ići odmoran, naspavan i nakon laganog, nemasnog obroka. Ako je potrebno, na vrijeme uzmite lijek protiv mučnine.

 

putovanje zrakoplovom