Zaštita kralježnice školske djece

Prevencija bolova i deformiteta kralježnice započinje još od malih nogu. Školsko je razdoblje posebno podložno promjenama kralježnice, jer se smanjuje tjelesna aktivnost, više se vremena provodi u sjedećem položaju, a ne smijemo zanemariti i opterećenje školskom torbom, pogotovo ako se ona nosi nepravilno. Loše držanje kralježnice utječe na fizičko i psihičko zdravlje djeteta. Šteti disanju, krvnom optoku, probavi, uzrokuje bolove i smanjuje pokretljivost mišića leđa i ramena. Takva su djeca apatična, bezvoljna i boležljiva. Važno je reći da se deformiteti kralježnice nakon završenog razdoblja rasta všie ne mogu ispraviti, a brže se razvijaju i pogoršavaju u pubertetu.

Za sprečavanje deformacije kralježnice potrebno je što više kretanja na svježem zraku. Tjelesna aktivnost važna je za cijelu porodicu, stoga zajedničkih trenutaka bavljenja sportom i rekreacijom treba biti što više. Kretanjem se stimulira prehrana hrskavične pločice između kralježaka koja ima funkciju amortizera kralježnice. Dugotrajno sjedenje pred televizorom ili računalom pogubno je za kralježnicu i treba ga svesti na najmanju moguću mjeru. Preporuča se televiziju gledati ležeći na podu.

Bavljenje sportom idealan je način prevencije promjena kralježnice. Ako su promjene već nastupile, o odabiru sporta treba se savjetovati s liječnikom ortopedom koji će preporučiti onaj sport koji će pomoći u otklanjanju određenih deformiteta.

Školska se torba preporuča u obliku ruksaka, i to onog planinarskog tipa: dovoljno visokog, s donjim rubom u visini stražnjice i pojasom oko struka. Ruksak se nosi na oba ramena, nikako samo na jednome. Najbolje je, ako je to moguće, dio knjiga i pribora ostaviti u školi, a nositi samo neophodno.

Idealan je položaj za učenje na stolici čija se visina može podesiti prema potrebi, a naslon daje oslonac za donji dio leđa. Kada se radi za stolom, kutovi između nadlaktice i podlaktice, potkoljenice i natkoljenice te natkoljenice i trupa trebaju iznositi 90o. Stol ne smije biti previsok niti prenizak, da se glava naginje previše unaprijed. Dobro je svaki sat ustati i protegnuti noge.

Krevet u kojem dijete spava ne smije biti premekan da se kralježnica ulegne, niti pretvrd kao da dijete leži na podu. Važan je i odabir anatomskog jastuka koji treba pratiti zakrivljenost vratne kralježnice i popuniti prazninu kada dijete leži na boku ili na leđima.

Tjelesna aktivnost, kretanje, bavljenje sportom i izbjegavanje nepravilnog sjedenja osnovni su preduvjeti za odražnje zdravlja kralježnice školskoga djeteta.

 

zastita kralježnice-skolska djeca

Čuvanje kralježnice

Zbog načina života, današnji čovjek zaboravlja važnost pravilnih opterećenja, a zauzima dugotrajne prisilne položaje: na radnom mjestu, pred televizorom, računalom, s novinama, knjigama ili poslovnim papirima. Križobolja je tipična bolest današnjice. Oslabljena kralježnica može na najmanji napor reagirati bolnim “ukočenjem”. Koliko tijekom dana pazimo na svoju kralježnicu? Činimo li kretnje na pravilan način? Opišimo najjednostavnije i najčešće.ČUVANJE-KRALJEŽNICE

SAGINJANJE, PODIZANJE I NOŠENJE TERETA: teret treba, kad god je to moguće, jednakomjerno rasporediti na obje ruke. Podizanje tereta s poda uvijek mora biti savijanjem u koljenima, a ne pregibanjem naprijed cijele kralježnice. Teret treba nositi naslonjen na trbuh, na spuštenim rukama. Ako ga nosimo na leđima, netko treba pomoći dignuti ga.
Kod vezanja cipela, bolje je nogu podignuti na rub stolice ili na neko drugo povišeno mjesto.

SJEDENJE: radna površina treba biti u visini koja omogućuje uspravno sjedenje, bez saginjanja naprijed ili podizanja ruku. Noge u koljenu i kuku trebaju biti savijene pod pravim kutom, a naslon stolice treba podupirati donji dio leđa. Pri tome treba paziti i da se kralježnžica, osim na naprijed, ne savija ni u stranu.

KUĆNI POSLOVI: okolinu treba prilagoditi sebi, a ne sebe okolini. Peglati se može i sjedeći. Kod usisavanja treba stajati uspravno i kretnje činiti rukom, a ne cijelim tijelom. Ručno pranje rublja treba obavljati na prikladnoj visini, a ne saginjati se iznad kade. Ako je to neophodno, bolje je kraj kade kleknuti na jastučić. Ako se vade predmeti iz niskog ormarića, ispred njega treba kleknuti, a ne saginjati se. Ako su predmeti visoko, treba stati na stabilnu stolicu ili kućne ljestve, a ne istezati ruke i stajati na prstima.

VOŽNJA AUTOMOBILA: sjedeći položaj u automobilu mora osiguravati pravilan, uspravan, a nikako poluležeći položaj. Natkoljenice su u odnosu na trup pod pravim kutom, a potkoljenice lagano ispružene. Ruke trebaju biti lagano savijene u laktu. Pod slabinski dio kralježnice može se staviti jastučić, a podupirač za glavu mora biti u takvom položaju da glavu skoro dotiče, a gornji rub mora biti u visini tjemena.

Spavanje

Osim optimalne količine sna od 7-8 sati, za odmor i dobro osjećanje neophodno je da san bude i kvalitetan. Za osiguranje kvalitetnog sna treba zadovoljiti nekoliko pravila.

Postelja, u kojoj provedemo gotovo trećinu života, izuzetno je važna. Ona ne smije biti premekana ni pretvrda. Kralježnica pri ležanju na boku treba održažavati fiziološki položaj. Madrac treba biti dimenzija koje omogućavaju mijenjanje položaja prema potrebi. Materijali od kojih je načinjen trebaju dobro pokrivati jezgru (opruge), zadržati toplinu, upijati vlagu, dopustiti cirkulaciju zraka i time omogućiti prozračivanje jezgre, te dati pri spavanju osjećaj tišine i elastičnosti. Idealna podloga na kojoj leži madrac elastična je. Jastuk također treba pratiti zakrivljenost kralježnice. On dopšušta idealan položaj vratnih kralježaka, upija vlagu i omogućava dobro prozračivanje te time sprečava znojenje. Posteljina mora biti od prirodnog materijala, najbolje pamučna, a temperatura sobe optimalna, spavaču ugodna.

Osim pravilne postelje, uputno je zadovoljiti još nekoliko uvjeta za dobar san. Prije spavanja dobro je kratko prošetati, makar oko kuće. Ako imate psa, spojit ćete ugodno s korisnim. Nemojte se navečer prejesti. Lagano večerajte, kavu ili jak čaj nemojte piti nakon 17 sati, niti veću količinu tekućine jer vam pun mjehur neće donijeti mirnu noć. Prije spavanja dobro je odraditi nekoliko laganih vježbi uz otvoren prozor. Nemojte pretjerati jer ćete se razbuditi. Kad legnete u postelju, opustite se. Dobro se protegnite i svjesno opustite svaki dio tijela. Tek kada budete imali osjećaj da vam je tijelo olovno teško, zauzmite položaj koji vam odgovara i isključite sve dnevne probleme. Pokušajte što manje misliti. Ako si želite pomoći sredstvom za smirenje, pokušajte sa šalicom mlijeka i žlicom meda, ili s medom u biljnom čaju. Prirodna sredstva često su bolja od umjetnih.

spavanje