Mobbing – što može učiniti poslodavac?
Kako bi se uopće spriječilo da do zlostavljanja na radnom mjestu dođe, potrebno je izraditi i zatim primijeniti preventivne programe za sprječavanje nasilja.
Takvi preventivni programi moraju:
- biti izrađeni zajedničkim naporima uprave poduzeća/ustanove i predstavnika radnika,
- biti primjenjivi na sve osobe koje su u bilo kakvoj vezi s poduzećem/ustanovom (uprava, radnici, klijenti, ostale ugovorne osobe),
- jasno i jednostavnim jezikom definirati što se smatra mobbingom i drugim oblicima nasilja,
- odrediti na koji će način radnici biti obaviješteni o potencijalnim rizicima nastanka mobbinga,
- primjerom pokazati što se smatra mobbingom na radnom mjestu,
- odrediti posljedice za nedozvoljeno ponašanje,
- ohrabriti prijavljivanje mobbinga i drugih oblika nasilja,
- omogućiti povjerljivu prijavu za to određenoj osobi/osobama (uvijek je bolje odrediti dvije osobe),
- osigurati da nikakve represivne mjere ne mogu biti primijenjene protiv radnika koji prijavi mobbing,
- točno odrediti postupanje u slučaju prijave kao i način rješavanja problema,
- osigurati službe koje će pružiti potporu žrtvama mobbinga,
- ponuditi povjerljive programe pomoći radnicima za rješavanje njihovih osobnih problema (ako i kad to zatraže),
- osigurati i održavati tečajeve, seminare i sl. na kojima će se na različitim nivoima odgovornosti vježbati postupanje u slučajevima mobbinga/zlostavljanja,
- osigurati nadzor nad provođenjem preventivnih programa i njihove primjene u praksi, te njihovu izmjenu ukoliko se za to pokaže potreba,
- osigurati provođenje programa izmjenama i dopunama potrebnih propisa i pravilnika unutar samog poduzeća/ustanove.
Nekoliko općih savjeta što treba, a što ne treba raditi.
Treba:
- ohrabrivati sve zaposlene da se na radnom mjestu međusobno odnose profesionalno i s poštovanjem,
- osigurati nadzor koji uključuje i redovito izvješćivanje,
- uputiti sve zaposlene da mobbing shvate ozbiljno,
- pokušati riješiti problem prije nego situacija postane ozbiljna i otme se kontroli,
- upoznati sve zaposlene s tim što se smatra mobbingom i kome se mogu obratiti za pomoć,
- prema svim prigovorima i prijavama treba se odnositi ozbiljno i rješavati ih brzo i povjerljivo,
- rukovoditelje treba educirati kako se treba odnositi prema prigovorima i u pojedinim situacijama te ih ohrabrivati da ispitaju situaciju i onda kada nisu dobili formalni prigovor,
- osigurati sudjelovanje i „treće strane“ koja može pomoći razrješenju problema ako je to potrebno.
Ne treba:
- ne obraćati pažnju i zanemarivati ili relativizirati potencijalni problem,
- odlagati odluku (treba djelovati što je prije moguće).
U zakonodavstvu Hrvatske, pitanje mobbinga rješava se prema odredbama Zakona o radu (NN 93/2014), Zakona o zaštiti na radu (NN 71/2014) te Kaznenog zakona (NN 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015).
O mobbingu na radnom mjestu pročitajte i u članku: Mobbing – zlostavljanje na radnom mjestu