Voda – za život i zdravlje

Uz pravilnu prehranu, dobre prehrambene navike i redovitu tjelesnu aktivnost, za zdravlje je ključna i navika pijenja vode, kao najzdravijeg pića i medija u kojem se odvija život.

Zašto je voda važna?

Voda je sastavnica svih živih bića i nezamjenjiv sastojak hrane. Važna je za normalno funkcioniranje ljudskog organizma –  sudjeluje u svim biokemijskim reakcijama u organizmu čovjeka i štiti dijelove tijela od udaraca. Čini oko 60 – 70 % tjelesne mase odraslog čovjeka i nešto više kod djece. Stoga je neophodna i važna za život i zdravlje.

Voda sudjeluje u razgradnji i apsorpciji hrane i olakšava probavu, oslobađa organizam od štetnih tvari, izvor je tijelu važnih minerala i elektrolita, regulira tjelesnu temperaturu, služi kao štitnik organa i tijela (zglobova, oka i posteljice nerođenog djeteta u trudnoći) te održava kožu zdravom i usporava starenje.

Za normalne tjelesne funkcije važna je ravnoteža vode i tjelesnih tekućina u organizmu koju reguliraju koža i bubrezi. Bilanca vode ovisi o njezinu unosu (hranom i pićem), proizvodnji (metabolička voda) i izlučivanju (mokraća, feces, znojenje, isparavanje kod disanja). Premali unos vode uzrokuje negativnu bilancu vode (dehidracija) u organizmu, koja, ovisno o stupnju,  izaziva smetnje, pa i smrt ako je gubitak od 15 %.  Manji gubici uzrokuju suhoću usana i usta, suhu kožu, glavobolju, manjak koncentracije, smetnje mentalnih funkcija, rada bubrega (manje lučenje mokraće), probavnog sustava i srca. Rijetko se događa, ali i prevelik unos vode u kratkom vremenu, obilna i brza konzumacija (hiperhidracija) nije dobra, jer dovodi do neravnoteže elektrolita u tjelesnim tekućinama, koja uzrokuju smetnje.

Koliko je vode potrebno?

Potrebe za vodom ovise o količini unesene hrane i tjelesnoj masi, dobi i tjelesnoj aktivnosti. Dnevno se u umjerenoj klimi u prosjeku preporučuje piti 0,3dl vode po kilogramu tjelesne mase.

Na primjer:

Osoba koja ima 50 kilograma, treba piti dnevno 1,5 L (0,3dl vode x 75 kg) vode, a osoba koja ima 75  treba piti 2,25 L (0,3dl vode x 75 kg) vode na dan.

Potrebe za vodom povećane su kod pojačane tjelesne aktivnosti ili vježbanja, kod visokih temperatura zraka, posebice ljeti.

Kada piti vodu?

Vodu treba piti kroz cijeli dan, jer nam se naš osjet žeđi javlja uvijek s odgodom u odnosu na stvarnu  potrebu organizma za tekućinom. Kad osjetite žeđ, već ste lagano dehidrirali.

Voda za piće je jedina namirnica koju koristi cjelokupno stanovništvo i to bez obzira na zemljopisni položaj (otočani/kontinentalci), socioekonomski status (siromasi, bogataši), vjeru ili rasu jer je potreba za vodom opće poznata za sve oblike života na Zemlji.

Hrvatska je bogata vodom, čuvajte je i racionalno koristite

Hrvatska se po bogatstvu i dostupnosti vodnih izvora po stanovniku prema UNESCO-ovom izvješću nalazi pri vrhu u Europi, a i u svijetu. Jedna je od rijetkih zemalja koja u Europi i svijetu ima značajne rezerve neonečišćene, zdrave pitke vode. Iako se sadašnji stupanj opskrbljenosti stanovništva vodovodnom vodom po županijama znatno razlikuje, postotak javne vodoopskrbe je dobar i u Hrvatskoj se vodovodnom vodom služi oko 88 % građana što je najčešći i najsigurniji način korištenja vode, dok lokalne vodovode koristi oko 3 % stanovništva, što je blizu prosjecima zemalja članica EU. Dio stanovništva koristi vodu iz vlastitih bunara ili skupljanjem kišnice u cisterne (individualna opskrba), pri čemu treba naglasiti da takva voda nije pod kontinuiranim stručnim nadzorom, pa je potreban oprez da ne dođe do onečišćenja. Većina građana Hrvatske može jednostavno otvoriti slavinu i koristi zdravu pitku vodu iz vodoopskrbnih sustava i time može pokriti sve svoje higijenske i prehrambene potrebe.

Voda – opće dobro

Da bismo sačuvali vodu kao opće dobro i obnovljiv vlastiti resurs trebamo je čuvati od onečišćenja i racionalno koristiti: kod pranja zubi ne puštajte vodu dok četkate, posuđe perite tako da sudoper napunite toplom vodom i isperete hladnom ili, ako imate, koristite perilicu posuđa, uvedite tuširanje do pet minuta i kod sapunjanja isključite vodu, pregledajte ispravnost slavina, kod perilice za rublje redovito čistite filtar i perite rublje na što je moguće nižoj temperaturi.

S obzirom na stalne ekološke izazove, važno je istaknuti da je za održiv razvoj  i zaustavljanje negativnih trendova kakvoće vode ključno osvješćivanje i aktivno uključivanje pojedinih sektora, ali i svih stanovnika.

Korisni savjeti

  • Pijte vodu kroz cijeli dan, čak i kad niste žedni
  • Pijte zdravstveno ispravnu i Vama dostupnu vodu
  • Bez vode ne možemo dulje od tri dana
  • Potrebe za vodom su povećane kada smo tjelesno aktivni i u toplijim mjesecima
  • Trudnice, dojilje, djeca i osobe starije dobi moraju posebno paziti na dostatan unos vode
  • Razvijte naviku piti vodu već od rođenja, kroz cijeli dan i neka vam voda bude dostupna, uvijek pri ruci na radnom mjestu, u školi, kod kuće na putu – uvijek sobom nosite svoju bočicu za piće
  • Umjesto grickanja, popijte čašu vode
  • Voda pomaže i u prevenciji debljine – popijte čašu vode prije svakog jela
  • Pijte vodu i razrijeđene napitke a ne zaslađene